20260622

i Galinsoga va dir: "TODOS LOS CATALANES SON UNA MIERDA"

Portada de l'any 1977, quan ja feia més de 18 anys de l'Afer Galinsoga i es verifica que les elits franquistes i el diari La Vanguardia Española feien una propaganda infame a favor de l'AUTONOMIA per Catalunya, per neutralitzar que ningú demanés la INDEPENDÈNCIA.

2026 06 21      PERQUÈ EL DIARI LA VANGUARDIA ÉS AIXÍ. 

Avui 21 de juny és diumenge, i fa 67 anys també era diumenge el 21 de juny de 1959, quan a la parròquia de Sant Ildefons de Barcelona es va fer una homilia en català, i va resultar que a la sortida es va sentir la veu del director de la Vanguardia, el periodista falangista Luis Martínez de Galinsoga, que va dir allò que no hem oblidat mai, i ha transcendit tants anys:

"¡Todos los catalanes son una mierda!". 

I va ser el començament d'un boicot històric a aquell diari monàrquic, conservador i franquista. Mai més el diari La Vanguardia no ha estat ben rebut a Catalunya. L’endemà mateix de l’incident, el rector Narcís Saguer va enviar una carta a Galinsoga. Aquest contestà insistint en el seu desacord que el sermó es digués en català. Fins a tres cartes es creuaren aquests dos personatges. 

I semblava que tot es quedaria aquí, però es va organitzar una lluita potent amb un boicot des de l'Academia de la Llengua Catalana, amb el trencament dels vidres de les oficines del diari al carrer de Pelai de Barcelona i la propagació per tot el país de diaris esquinçats amb l'objectiu d'assolir la primera victòria de Catalunya contra la dictadura de la Guerra Civil ençà. Com una conseqüència directa de la pressió ciutadana, el 5 de febrer de 1960, Galinsoga va ser destituït pel Consell de Ministres, i el 7 de febrer el seu nom deixà de sortir en la capçalera del diari, sent substituït en la direcció de La Vanguardia per Manuel Aznar Zubigaray, avi del futur president del Govern José María Aznar del Partit Popular. Aquesta també és una evidencia objectiva que s'ha d'explicar per entendre perquè el diari La Vanguardia és així.