20260302

ELS IRRESPONSABLES NO SABEN QUE HO SÓN


2026 03 01        ELS IRRESPONSABLES NO VOLEN LA INDEPENDÈNCIA DELS PAÏSOS CATALANS.

M’agrada això aque diu Vicent Partal dels llibres que de vegades arriben a dir-te el que no vols sentir però que cal escoltar.

Ahir, en un acte públic, vaig sentit com una persona amb microfon i des de la taula de ponents, deia que gràcies a l’arribada de la democràcia va anar millor no sé què. Em fa mal sentir aquesta mena d’irresponsabilitat dels que encara es creuen que en efecte hi ha hagut una transició espanyola a la democràcia. Són perillosos i cal tenir-los presents.

Els que són irresponsables no saben que ho són, i es pensen que poden ser d’esquerres i conservadors del règim autonòmic, i obedients del partit polític, i dependents de la constitució espanyola, tot a l’hora sense que ningún no s’adoni de l’engany.

D’aquesta manera irresponsable s'ho miren des de l’esquerra els que no volen recuperar la legalitat republicana perquè temen perdre vots a les eleccions, però també ho veuen des de la dreta els que ja els va bé l’economia extractiva de les autonomies, ho veuen els empresaris prudents que canvien la seu social per raons polítiques, i ho veuen els juristes brillants i als eclesiàstics influents que necessiten viure en un núvol d’impunitat indispensable per sobreviure en el mar de les incoherències.

Per això, naturalment resulta que els irresponsables no volen la independència dels Països Catalans.

20260228

JA ENS HAVÍEM OBLIDAT DE LA REPÚBLICA

       Vaga de tranvies a Barcelona des de l'1 de març de 1951
 
2026 02 28   ENCARA NO HAVIEN PASSAT NI DOTZE ANYS, I NOSALTRES JA ENS HAVÍEM OBLIDAT DE LA REPÚBLICA.

Avui fa 75 anys del boicot que els ciutadans de Barcelona van fer a la companyia de Tramvies de Barcelona a partir de l'1 de març de 1951. El motiu inicial era l'augment del preu del bitllet i el greuge comparatiu que s'establia amb el preu del mateix servei a Madrid.

La protesta expressava un descontent arrelat entre la gent per les duríssimes condicions de vida de la majoria de la població d'ençà de la fi de la Guerra Civil, i alhora consistia a manifestar-se massivament per primer cop contra el franquisme.

HEMEROTECA:

I ara, consultant l'hemeroteca, comprovem que durant dues setmanes, la població es negà massivament a utilitzar el transport públic, realitzà els seus desplaçaments a peu i participà en nombroses manifestacions de protesta. L'inici de la vaga fou espontani, tot i que més tard s'hi apuntaren i li donaren suport militants de dretes i d'esquerres, de CNT, FNC, FNEC i altres; fins i tot fou detingut el dirigent del PSUC, Gregorio López Raimundo. El governador civil, Eduardo Baeza y Alegría, hi emprà la Guàrdia Civil. El 12 de març es van produir enfrontaments violents que van acabar amb morts. Finalment, tant ell com l'alcalde de Barcelona, Josep Maria Albert i Despujol, foren destituïts i la pujada de preus fou anul·lada.

CANVI DE PUNT DE VISTA:

Allò que molts han considerat positivament com una victòria popular tenia en realitat el valor exactament contrari, perquè des del punt de vista dels cronistes estrangers, aquell episodi demostrava que Franco havia aconseguit el que es proposava i havia guanyat definitivament la guerra quan la població ja no es mobilitzava per recuperar la legalitat republicana sinó pel preu dels transports públics.

Encara no havien passat ni dotze anys i ja ens havíem oblidat de la República. 


20260223

P. SÁNCHEZ DESCLASSIFICA DOCUMENTS DEL 23-F


2026 02 23     NO FOTEM FENT FUM,                                               QUE JA SOM GRANS.

        El govern pot fer públics els documents secrets?                                  

        Caram, quines atribucions s’adjudica el PSOE i quines conclusions en traiem:

1. En el regne d’Espanya, no és un tribunal sinó un govern qui decideix què es classifica com a document secret i què es desclassifica, i en quin moment…

2. Ja no tenim dubtes de què hi havia al darrere del 23-F i no ens fa cap falta aquesta desclassificació després de 45 anys perquè sabem que si una cosa no es vol fer pública, segur que no s’ha escrit. Seria una estupidesa.

3. Per la mateixa regla, perquè no es desclassifiquen les informacions del 17-A que hem exigit des del moment zero?

No fotem fent fum, que ja som grans.


A L'HEMEROTECA DE LLIURE ACCÉS ES VERIFICA QUE TANT EL REI BORBÓN, COM TEJERO, COM MILANS DEL BOSCH, COM ARMADA, EREN PROTAGONISTES DE L'ACCIÓ COLPISTA DES DEL MATEIX BÀNDOL.

Hem consultat l'hemeroteca de lliure accés i hem comprovat el següent:

1.  El dilluns 23 de febrer de 1981, la Guàrdia Civil assalta el Congrés de Diputats a Madrid per consumar un Cop d'Estat i substituir el règim del 78 per un règim militar,

2.  Per consumar el Cop d'Estat, els colpistes NO havien planejat cap acció (cap!...) per segrestar i controlar el Cap d'Estat, només volien seguestar els diputats del govern, i no cal desclassificar cap document secret per comprovar aquesta evidència.

3.  La conclusió recollida a tota la premsa del món, coincideix a dir que no es pot fer un cop d'estat per canviar el règim sense segrestar el cap d'estat per tenir-lo controlat, i això no va passar, de manera que aquell 23-F tant el rei Borbón com Tejero, com Milans del Bosch, com Armada, eren protagonistes de l'acció colpista des del mateix bàndol.

20260221

L'INDEPENDENTISME AL CENTRE DEL DEBAT


2026 02 21    SI ALGÚ VOL GOVERNAR SENSE SER DECIDIDAMENT INDEPENDENTISTA, ÉS ALGÚ MOLT PERILLÓS QUE NO ESTÀ EN EL NOSTRE BÀNDOL, PERQUÈ ENS VOL MAL.

     Diu Lluís Llach des de l'ANC que hem de posar l'independentisme en el centre del debat.

    Fins aquí hem arribat als Països Catalans amb l'enganyifa de la transició espanyola.

     Si algú encara fa plans per governar a la cort del rei de Madrid, o als Països Catalans de l'autonomia segrestada per les elits franquistes, o a l'Ajuntament castellà de Barcelona, de València o de Palma de Mallorca per ejemple; si algú vol governar encara sense imposar primer de tot, el canvi de l'estructura de l'estat des dels fonaments; si algú vol governar sense ser decididament independentista, és algú molt perillós que no està en el nostre bàndol, perquè ens vol mal.

20260219

TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA AMB UN TRUC DE MÀGIA

.      Placa urbana al carrer de Montpeller, vuitena ciutat de França


TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA 

AMB UN TRUC DE MÀGIA

A la matinada del dijous dia 20 de novembre de 1975 ens vam despertar amb la notícia que per fi, havia mort Franco.
En aquell mateix moment es començava a practicar un engany descomunal, com un truc de màgia, dissenyat amb precisió pel dictador que ja el 30 de desembre de 1969 en el discurs de Cap d’Any volia asserenar els militars i les elits més nervioses de veure que el seu “caudillo” es feia molt vell, i els va dir per televisió en blanc i negre, que la successió amb el príncep Juan Carlos ho deixava tot lligat i ben lligat.
Poc ens pensàvem què hi havia al darrere d’aquelles paraules enigmàtiques, però ara ja ho sabem.
Al cap de sis anys, la mort biològica del dictador va trobar les elits del franquisme molt escarmentades pel que havien vist encara no feia ni dos anys en la Revolució dels Clavells del país del costat, on amb un alçament militar i civil van canviar el règim i van instaurar la República Portuguesa.
Per això, els franquistes sense Franco, en defensa pròpia van fer el mateix que els mags, van distreure tothom amb una fugida cap endevant i es van imposar amb quatre paraures: “transició a la democràcia”, que aleshores resultaven insòlites i ningú podia pensar que els estaven enganyant perquè parlar de democràcia a Espanya era una modernitat per enlluernar una població que portava gairebé quaranta anys sense veure la democràcia enlloc.
El truc de màgia consistia a fer desaparèixer el més importat, i van aconseguir amagar unes altres quatre paraules: “transició a la república”, i el mag amagava aquesta idea a la màniga perquè si la gent se n’adonava, hauria estat la bèstia negra de la monarquia franquista i la constitució espanyola no s’hauria pogut aprovar.
Amb la transició a la república ben amagada com si no existís, i amb l’enganyifa de la transició a la democràcia, va resultar que el canvi de règim espanyol només consistiria a comprar voluntats per legalitzar partits polícs que sortíen com bolets i fer eleccions de tant en tant, però res més.
El Cap d’Estat -el rei-, continuaria sent inviolable i vitalici exactament igual que el “Generalísimo Franco”, que no es podria canviar ni amb unes eleccions, i pel mateix motiu.
A més, en el preàmbul de la constitució espanyola de 1978 es proclamava amb molta barra, literalment la intenció de “Consolidar un Estat de Dret que asseguri l’imperi de la Llei com a expressió de la voluntat popular”. A la pràctica s’ha demostrat malauradament que l’expressió de la voluntat popular en el regne d’Espanya encara franquista, consisteix a complir la llei, exactament com es fa en totes les dictadures. En canvi en una democràcia, les lleis s’adapten a la voluntat popular, i no a l’inrevés.
Amb el control absolut de les lleis i amb la complicitat del Cap d’Estat vitalici i inviolable, les elits d’aquesta democràcia franquista fan el mateix negoci que les elits de la dictadura, i l’únic camí transitable per recuperar la legalitat republicana és la independència dels Països Catalans, perquè el regne d’Espanya només ha fet la transició a la democràcia amb un truc de màgia.

20250806

SECRET ESTRATÈGIC PER FER SERVIR ALGUN DIA

La iaia Rosa Batlles Valls i la meva mare Pepita Sala Bartés.
Fotografia al Carrer Goya de Madrid el mes de juny de 1952 quan jo encara no tenia ni cinc anys.

TINC UN SECRET ESTRATÈGIC PER FER SERVIR ALGUN DIA.             Ens situem fa més de setanta anys, cap al 1952 o 1953, i jo el petit Jaume Riu anava a pàrvuls d'una escola parroquial del barri de Legazpi, a Madrid. Sense cap motivació aparent, i sense cap influència per part dels adults, recordo perfectament com jo sol vaig pensar que si tots el nens i les nenes ens negàvem a seguir allà dins de l'aula, i ens posàvem a caminar junts cap a la porta, ningú no ens podria aturar. Recordo el moment que ho vaig pensar i com era l'aula i la bata que dúiem, i recordo que per molt temps em vaig guardar la idea com un secret estratègic per fer servir algun dia.

20250525

LA MORT BIOLÒGICA DEL DICTADOR NO CANVIAVA RES

                        De vegades la informació veraç i contrastada s'ha de disparar amb canons d'humor i de sàtira..., o explicant un conte.


Conte ferroviari 

L'ENGANYIFA DE LA TRANSICIÓ CAP A LA DEMOCRÀCIA 

Jaume Riu - 6 gener 2026   

        Hi havia una vegada una dictadura gairebé perfecta fins que un dia el dictador es va morir de tan vell que era. Aleshores, aprofitant el moment de confusió, molts dels seus parents, amics, coneguts i afavorits pel règim van veure l'oportunitat de fer un nou negoci polític, un negoci diferent que no s'havia fet mai. Es tractaria d'organitzar un viatge de la transició cap a la democràcia, com una mena de creuer ferroviari que segurament tindria moltíssima demanda, i així va ser.

    Els calia un cap visible de l'expedició i van contractar un rei sense

experiència, amb l'únic mèrit de ser "campetxano", però recomanat

personalment pel dictador abans de morir.


    Fins a set enginyers de diferents especialitats tècniques, es van posar de seguida a fer la feina i van traçar sobre el paper el mapa del trajecte per on passaria la via constitucional per anar de la dictadura a la democràcia amb seguretat, sense passar per territoris perillosos com seria el pacte federal, el concert econòmic, la independència de les nacions, la legalitat republicana, el referèndum d'autodeterminació, o la consulta per saber la voluntat popular.


    En definitiva, es tractava d'anar fins a la democràcia amb un tren ràpid, d’aquells que no paren mai a les estacions d'entremig. El  projecte d'un tren com aquest va resultar ser una utopia molt més inversemblant que el ferrocarril transsiberià, però la bona gent d'aquell país hi confiava plenament sense posar mai res en dubte, perquè venien de la dictadura i havien perdut el sentit crític més elemental, i es creien que podien lligar els gossos amb llonganisses, es creien que tot era possible de tal manera que mentre s'anava construint la via i s'hi anaven col·locant els vagons a sobre, cada cop es rebien més sol·licituds de la gent decidida a fer el viatge exprés, i van haver de buscar per tot arreu vagons i més vagons equipats per dur passatgers, que s'omplien de seguida.


    La fal·lera de la societat per pujar al tren de la transició, feia preveure l’èxit i feia pensar que seria un bon negoci polític però, és clar, també s'haurien de fer inversions, sobretot per trobar una locomotora molt potent, ja que la dictadura havia anat eliminant aquelles màquines poderoses que podien servir per mobilitzar la població en massa, i al país ja no en quedava cap ni una.


    Van haver d'anar a altres països a buscar els exiliats i d’aquesta manera es van poder legalitzar els anarquistes i els comunistes, i els van deixar tornar per fer de maquinistes del tren amb la condició és clar, de ser molt obedients els uns, i de no tornar a ser comunistes els altres.


    Van legalitzar també els socialistes perquè havien de ser els

col·laboradors necessaris per empènyer el ferrocarril de la transició amb la seva tremenda influència popular, capaç seduir les masses sobretot gràcies al nom mateix. Per aquest motiu tan estètic els van fer mantenir el nom, això sí, però a la pràctica s’havien d'avenir a no ser socialistes i a esborrar la referència al marxisme del seu ideari, naturalment aquestes eren les condicions imposades per poder governar la terra promesa a l'estació de final de trajecte.


    En un últim esforç per fer possible el viatge utòpic de la transició a la democràcia faltava l'empenta definitiva dels republicans que havien perdut la guerra, però en canvi ara els necessitaven per acabar de fer força i, sobretot, per no tenir-los en contra en un moment tant delicat. Amb ells es plantejava un gran problema perquè seria un contrasentit enorme portar els republicans precisament dalt del tren d'un rei.


    La paradoxa es va resoldre quan van trobar el president republicà

d'una Colònia molt important del nord-est peninsular que era a l'exili

polític, i li van proposar de poder tornar al país per ser reconegut president de la mateixa Colònia però en una forma legal d'Autonomia, sense haver de viure amagat a l'exili, i el republicà històric s'hi va avenir tot i la condició imposada de convertir-se en monàrquic d'un dia per l’altre. Tothom va poder veure que era un preu caríssim per un republicà.


    Aconseguit aquest darrer detall ja ho tenien tot a punt per emprendre el viatge gairebé amb el país sencer dalt del tren i la tripulació contenta de tenir feina, un bon sou i els papers en regla.


    La via ferroviària constitucional d’amplada europea, havia superat les revisions legals i reglamentàries, i a sobre de la via es veien ja els

incomptables vagons plens de viatgers esperançats que havien comprat el bitllet en les ofertes comercials d'un referèndum amb molta publicitat.


    Per majoria van acordar batejar la locomotora amb el nom de "Madrid", i semblava prou potent perquè tenia els tripulants d'ideologies diferents, fins i tot d'ideologies oposades, però ben organitzats per conduir la màquina tots junts en la mateixa direcció.


    L'objectiu ferroviari de la transició a la democràcia era compartit per uns còmplices molt diversos. Hi havia els militars de les forces armades, els falangistes franquistes, els bisbes de l'Església Catòlica, els membres numeraris de l'Opus Dei, la Policia Armada i la Guàrdia Civil, els jutges del Consell Superior del Poder Judicial, com també els anarquistes, els separatistes, els comunistes, els socialistes, els republicans i la Casa Reial amb el rei al capdavant com a conductor inviolable i vitalici, per fer-lo invencible. Res no podia anar malament.


    Només tres anys després de la mort biològica del dictador, la locomotora "Madrid" es va engegar majestuosa -de majestat-, per sortir del túnel de la dictadura i seguir la via del trajecte més segur fins a la democràcia.


    Passava el temps i mirant per la finestreta, els passatgers no acabaven de veure mai els rètols de la democràcia i des d'alguns vagons es van adonar que no avançaven gaire -o gens-, i tot s'assemblava molt a l'andana de sortida. De fet, la població no s'havia mogut d'allí on era abans de començar el viatge, perquè els maquinistes de dalt de la locomotora distrets amb la feina de governar la màquina, s'havien descuidat de posar el ganxo de tibar els vagons de la societat -per malícia, més que no pas per una distracció-, i ara amb la locomotora lleugera sense arrossegar els vagons carregats de gent, feien aquell negoci que havien dissenyat els hereus del dictador, i obtenien el benefici polític d'una tripulació festiva que es podia mirar de lluny les necessitats socials i escoltava les manifestacions de la multitud com si sentís ploure. 


     Per fi, amb els vagons enganxats a la màquina i al cap de trenta anys, molts passatgers ja havien descobert que la tripulació era massa obedient, incapaç de fer un canvi de via quan per allà on va, no va enlloc. Alguns es van adonar que la transició a la democràcia era una trampa, com un truc de màgia, un eufemisme inventat per distreure la població perquè no s'adoni ningú que l'únic camí transitable és molt diferent, és fer sense manies la transició a la república, i no una altra cosa.


    Havien viatjat molts anys amb una tripulació de líders que per motius inconfessables tots havien renunciat als seus principis, ja que uns havien renunciat a ser falangistes franquistes de dretes, i altres  havien renunciat a ser anarquistes sindicalistes d’esquerres, havien renunciat a ser comunistes, renunciat a ser socialistes, renunciat a recuperar la legalitat republicana, i encara tots plegats dalt de la locomotora semblaven estar agraïts que els deixaven governar per governar, inútilment, sense haver de satisfer les expectatives de ningú.


    Un dia, quan ja feia cinquanta anys de la mort biològica del dictador, dalt del tren es va sentir per megafonia -en castellà, naturalment-, que arribaven al final del viatge, i els passatgers dubtaven a baixar a l’andana perquè no veien enlloc el nom de "Democràcia" i tampoc no es veia enlloc el nom de "República". Només de posar el peu a terra i fer dues passes, sí que van poder llegir els rètols de l'estació i van veure per exemple una fletxa assenyalant cap endarrere, que indicava precisament allà d'on no s'havien mogut, amb una placa on es podia llegir: "Tunel de la Primera Dictadura", i molts van arrufar el nas. 


    Al carrer al sortir de l'estació, en comptes d’una parada de taxis hi havia els vehicles de la Guàrdia Civil disposats a punt per mantenir l'ordre. Els maquinistes de la locomotora "Madrid" també eren allà al davant i duien una pancarta enorme amb cinc paraules determinants: "Bienvenidos a la Segunda Dictadura”, i mentre els periodistes feien fotografies, molts passatgers van plorar de ràbia.


     En els vagons dels catalans ja es practicava la democràcia i sense baixar del tren havien fet una consulta per canviar de via un dia que passaven per Arenys de Munt, després van fer una consulta popular el dia 9 de novembre de 2014 per decidir el futur polític i, en un referèndum celebrat l’1 d’octubre de 2017, van decidir que volien canviar de via per ser independents en forma de república, per això van idear una estratègia democràtica que consisteix a passar de la llei a la llei pacíficament, però en canvi, des dels altres vagons només tenien el somni d’arribar algun dia a la democràcia i, és clar, esperant, esperant i esperant la democràcia com una única idea fixa, resulta que aquestes coses tan catalanes de voler recuperar la legalitat republicana no les entenien.


    La mort biològica del dictador cinquanta anys abans havia estat una oportunitat magnífica dels hereus de Franco per fer el negoci de la transició a la democràcia que ni era transició a la democràcia ni era negoci, doncs només beneficiava als criminals franquistes que quedarien perdonats l’any 1977 amb una llei d’amnistia o de punt i final, i també el mateix any 1977 amb els pactes de la Moncloa es beneficiava als polítics republicans antifranquistes perseguits, reprimits i condemnats fins aleshores per la dictadura de Franco, i que després serien legalitzats per fer-los canviar de bàndol, de manera que podrien fins i tot arribar a la cort de la monarquia, i mantenir-s’hi perpètuament, amb la condició, això sí, de no incomodar al règim que els havia perdonat. En definitiva, un mal negoci. 



   Tot lligat i ben lligat, el conte contat ja s'ha acabat, i ja direu si us ha agradat

  



COROL·LARI D'UN CONTE FERROVIARI 

DE LA TRANSICIÓ ESPANYOLA


L'enganyifa de la transició a la democràcia és una obvietat que 

es va inventar per amagar la transició a la república que era

la bèstia negra del franquisme, i és l'únic camí transitable per recuperar la legalitat republicana.


 

                      

LA TRANSICIÓ ESPANYOLA DES DEL PUNT DE VISTA DEL REI JUAN CARLOS I                   

Lluís Simon periodista EL PUNT AVUI - 17 gener 2016

El 22 de juny de 1977, dos anys abans de la caiguda de Reza Pahlavi, fill de l'últim xa de Persia i de l'emperadiu Farah Diba, el rei espanyol Juan Carlos I, en un moviment desesperat per salvar la seva pròpia monarquia, li va demanar per carta deu milions de dòlars al comptat amb excuses tan grotesques com la necessitat d’aturar el PSOE, un partit segons ell “marxista” i “republicà”. Certament, quan el Borbó va enviar la controvertida missiva, ni els socialistes ni els comunistes havien donat el vistiplau a la seva posició com a cap d’estat i tampoc havien aprovat la seva idea de monarquia constitucional i allò, és clar, el posava nerviós. La carta va aparèixer publicada per primer cop i per sorpresa el 1991 en el diari personal d’Asadollah Alam, que havia estat ministre de l’Interior i primer ministre del xa, una jugada sorprenent ja que hi havia un acord tàcit que allò no s’havia de conèixer fins a 30 anys després. El periodista Lluís Simon ens explica que la carta és meravellosa en el sentit que expressa el pensament real –no el que deia en públic o als altres partits–, del monarca espanyol. Calia prevenir, segons ell, “una situació com la de Portugal”. O sigui, eleccions lliures i una república. “Hauria estat nefast.” El PSOE, valga’m Déu, resulta que era una amenaça seriosa per a la seguretat nacional perquè rebia diners de Veneçuela. Resumint, la part més rellevant de la carta era la que revelava la seva autèntica intenció: “Em prenc la llibertat, amb tots els meus respectes, de sotmetre a la teva generosa consideració la possibilitat de concedir deu milions de dòlars com a contribució personal a l’enfortiment de la monarquia espanyola.” En el missatge, expressava l’admiració per Franco, que havia fet “molt bé per al país”, i exposava la seva aposta per Adolfo Suárez com a nou líder. El que desitjava, en qualsevol cas, és que els diners tacats de sang de Pahlavi anessin a la seva butxaca. Va signar la carta com “el teu germà, Juan Carlos”. Més enllà de la immoralitat del text, com a exercici de diplomàcia internacional allò hauria pogut ser un autèntic suïcidi si s’hagués sabut com gestionava els seus afers econòmics el cap d’estat espanyol. D’altra banda, la seva relació d’amistat amb un home que ja estava en la diana de totes les organitzacions internacionals de drets humans mostrava la seva debilitat com a suposat defensor de la democràcia.

Es desconeix si els diners del xa van arribar a La Zarzuela, però hi va haver una resposta del dictador de l’Iran en què li agraïa la carta però no citava la xifra –per precaució–. El xa i l’hereu de Franco eren bons col·legues. Juan Carlos l’havia visitat en diverses ocasions amb la reina Sofia; el primer cop, el 1969. El 1978, un any abans de la revolució, els reis espanyols encara van ser rebuts amb tots els honors a Teheran. Va ser Emilio Alonso Manglano en el seu famós llibre El jefe de los espías el que va posar de manifest el disgust de la Casa reial i el CNI per la publicació de la carta i l’incompliment del compromís dels 30 anys. 



SÓM GAIREBÉ ALLÀ ON ÉREM
, I AIXÒ ÉS  LA SEGONA DICTADURA FRANQUISTA.

Els arxius nazis ja es poden consultar però els de la policia espanyola no, perquè Espanya és l’únic país d’Europa que el feixisme va guanyar la seva guerra i no han tingut cap necessitat de claudicar ni canviar les estructures de l'Estat des dels fonaments.

Els cronistes de la meva generació sóm els que hem d’explicar sense amagar les paraules, que la primera dictadura franquista va començar el 1939 amb la repressió dels Consells de Guerra Sumaríssims per atemorir tothom, per desterrar als opositors i per sentenciar amb presó o pena de mort als "desafectes" al règim del 39 acusats de rebel·lió. 

Amb la repressió es torturava també a les famílies i a la resta de la població, perquè en patien les conseqüències si tenien aprop i coneixien desterrats, empresonats o afusellats. 

Les Forces Armades, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional tenien una impunitat rebuda directament de Franco. Les elits ocupaven els càrrecs de poder a Espanya sense haver de demostrar gairebé mai una competència professional mínima per ser ministre, per exemple.

Complir les lleis de la dictadura era l'essència del règim.

Tot això va durar fins a la mort biològica del dictador el 1975.

En canvi ara, en la segona dictadura franquista que s'imposava amb la constitució espanyola de 1978, han canviat les aparences com qui canvia de vestit, però res més. 

El Cap d'Estat és ara un càrrec tan vitalici com ho era aleshores el càrrec de "generalísimo" Franco, i els ciutadans moderns no poden treure el rei ni amb unes eleccions, igual que no es podia treure Franco. 

Amb un rei imposat per Franco en comptes de restaurar la legalitat republicana i, sobretot, sense ni tan sols haver fet un procés de restauració monàrquica -al menys per dissimular-, es van legalitzar els comunistes, el socialistes i els republicans amb la condició de no ser comunistes, no ser socialistes i no ser republicans. 

Han fet un Estat de les Autonomíes on resulta que ja no hi ha consells de guerra sumaríssims ni afusellaments, però amb diferents mètodes les elits obtenen el mateix resultat: 

    1. Els jutges dels tribunals torturen ara als "desafectes" al règim del 78, i es tortura la seva familia que viuen les conseqüències d'unes presons preventives il·legals i llarguíssimes. Els encausats s'han d'exiliar o patir penes de inhabilitació i de presó amb sentències dictades contra delictes que no ho són, per exemple el delicte de rebel·lió sense armes ni violència, o el delicte de malbaratament de recursos econòmics sense constar cap despesa.

    2. Els cossos i forces de seguretat de l'Estat posicionats en el bàndol contrari dels ciutadans, els jutges prevaricadors i els mals governants, actuen tots amb una impunitat absoluta rebuda directament del rei.

    3. El Tribunal Constitucional decideix de què es por parlar al Parlament de Catalunya, i el Tribunal Suprem decideix qui pot ser -o no pot ser-, president de la Generalitat autonòmica de Catalunya, sempre intervinguda.

    4. Gràcies a les portes giratòries, les elits franquistes ocupen els alts càrrecs de les grans empreses privatitzades en els darrers cinquanta anys, sense haver de demostrar gairebé mai una competència professional mínima.

    5. Quan el 8 d'abril de 2014 els diputats catalans Joan Herrera del PSUC, Jordi Turull de CiU i Marta Rovira d'ERC van complir l'encàrrec del Parlament de Catalunya d'anar al Congrés de Madrid a demanar autorització per fer un referèndum, Alfredo Pérez Rubalcaba portaveu del PSOE i cap de l'oposició en aquell moment, els va dir que no, perquè segons ells, "complir la llei és l'essència de la democràcia", i el regne d'Espanya va quedar ben despullat d'arguments perquè aquella era exactament la resposta que se sent en totes les dictadures. En una democràcia en canvi, la llei s'adapta per satisfer les necessitats i les expectatives de la població -precisament allò que representaven els tres diputats-, i no a l'inrevés.

En definitiva, els de la nostra generació que hem viscut allò i això, hem d'explicar a tothom que ara som gairebé allà on érem, i això és la segona dictadura franquista.


2025 10 29    A Madrid, la premsa espanyolista del PP avui ja veu la seva desfeta a València, i la premsa espanyolista del PSOE no és capaç de reforçar Pedro Sánchez després del trencament amb Carles Puigdemont, per això trobo oportú tornar a dir que: 

NO S'AGUANTA DRET CAP TAMBORET AMB NOMÉS DUES POTES.

Ja sabíem quin havia de ser el desenllaç de la relació -impossible- de la Catalunya republicana independentista amb el regne d’Espanya franquista.

Però en política la coherència és un plat que s’ha de servir fred i ara té molt valor estratègic el fet d'haver tingut paciència gairebé dos anys i, a més, haver esperat encara dos dies per fer la consulta a les bases. Això els desespera perquè en aquestes condicions, el trencament es coherent i es transforma en inapelable. 

Tothom sap que el franquisme es manté dret en el regne d'Espanya amb tres peus que li han donat estabilitat com si fos un tamboret:

1.  El PSOE i els seus còmplices

2.  El PP i els seus còmplices

3.  El rei i les elits monàrquiques

Però la monarquia està corcada i el rei ja no és benvigut als Països Catalans, mentrestant el PP i el PSOE competeixen en un ring a cops de puny, i tots tres encara s'aguanten. 

La debilitat del franquisme és tenir només tres potes i, si una es trenca, ja no podran mantenir l'equil·libri.

Si el PSOE perd els únics governs importants que li queden -Madrid, Catalunya i Barcelona-, el partit no podrà sobreviure sense aquests beneficis, i s'esfondrarà.

I a les Espanyes saben perfectament que no s'aguanta dret cap tamboret amb només dues potes.