20230823



PERQUÈ EL PSOE ÉS AIXÍ? 
 
                                                        Pablo Iglesias Posse (1850 - 1925)

És ben conegut que el partit PSOE es va fundar clandestinament a la taverna Casa Labra del carrer de Tetuán de Madrid el 2 de maig de 1879 
al voltant d'un nucli d'intel·lectuals i obrers, fonamentalment tipògrafs, encapçalats per Pablo Iglesias, i va ser el segon partit socialista i obrer que es fundà en el món, després tan sols del partit socialdemòcrata alemany SPD. 

                                                        Rodolfo Llopis Ferrándiz (1895 - 1983)

Però ara ens remuntem al republicà Rodolf Llopis Ferrándiz nascut a Callosa d'en Sarrià, Marina Baixa, el 27 de febrer de 1895 i mort a l'exili voluntari a França, a la localitat d'Albi, Llenguadoc, el 1984. Llopis era un polític i pedagog socialista que havia estudiat magisteri a la Escuela Normal de Conca, i ja cap al 1919 compaginava la feina de mestre amb la difusió d'obres pedagògiques que traduïa a l'espanyol. 

Només 38 anys després de la fundació, el 1917 Llopis ja s'havia afiliat al Partit Socialista Obrer Espanyol PSOE, i a la Unió General de Treballadors UGT, des d'on va dinamitzar la Federación Española de Trabajadores de la Enseñanza. Es va iniciar a la maçoneria el juny de 1923 a la Logia Ibérica nº 7 de Madrid que pertanyia al Grande Oriente Español, i va prendre el nom simbòlic de Antenor. 

El 1931 va ser nomenat segon vicepresident del Gran Consejo Federal Simbólico, el màxim òrgan de govern del Grande Oriente Español. En el primer govern de la Segona República Espanyola va ser director general d'ensenyament primari del 1931 al 1933, i des d'aquest càrrec va impulsar una escola moderna i progressista. Va ser diputat del PSOE a les Corts de Madrid durant les tres legislatures republicanes. Durant la guerra civil espanyola, participà en el govern del pro-soviètic Francisco Largo Caballero, com a sots-secretari de la Presidència del Govern. Va ser contrari al Govern del socialista Juan Negrín i va denunciar l'acaparament de poder per part del PCE. Rodolf Llopis es va exiliar a França després de la guerra i el 1947 va ser escollit President del Govern de la República espanyola a l'exili. Al Congrés del PSOE a l'exterior, el 1944 va ser escollit Secretari General. Va ser també president de la UGT a l'exili, mantenint la seva infraestructura. 

El 3 de juny de 1951 va ser signant de l'Acta de Frankfurt en virtut de la qual es creava de nou la Internacional Socialista. Rodolf Llopis va mantenir la tesi de la defensa de l'organització exterior del PSOE per fer la revolució i combatre la dictadura de Franco amb un canvi des dels fonaments de l'estat que, òbviament, només es pot fer si et mantens fora dels fonaments. Enfront hi havien els nous dirigents del PSOE continuista que volien combatre la dictadura des de les estructures d'estat a l'interior d'Espanya. Per renovar el partit amb aquesta idea, calia desplaçar la direcció de Llopis. A més, a la dictadura no li interessava el combat contra estructures d'estat a l'exterior perquè no les podria controlar. Per això, cap el 1974, Franco va seduir el jove advocat andalús Felipe González amb un pla llaminer per ocupar un futur govern, i fins i tot el va protegir amb la policia del règim quan el va enviar a París entre l’11 i el 13 d’octubre de 1974 per participar en el tretzè Congrés socialista de Suresnes, on González hi va trobar un François Mitterrand i un Willy Brand que, per força, coneixien les intencions de Franco de posar socialistes en el govern de la successió, i també les veien amb bons ulls. 

En el Congrés de Suresnes, Rodolf Llopis ja no va acceptar ser president del partit com li oferien els renovadors i cedí la secretaria general del partit a Víctor Salazar. Allò va provocar una ruptura que va escindir el partit en dos: el PSOE-històric llopista i el PSOE Renovat, que tindrà una direcció col·legiada a l'interior amb Nicolás Redondo, Pablo Castellano i Felipe González, entre altres. Aquest era l'escenari que convenia als pares de la transició a la democràcia (sic), que volien assegurar el control de les estructures econòmiques i jurídiques per conservar el model social i els privilegis del franquisme. 

El 1976 Rodolf Llopis va tornar a Espanya i va presidir el Congrés del partit. A les eleccions generals espanyoles del 15 de juny de 1977 es va presentar com a candidat al Senat per la circumscripció d'Alacant, en les llistes de l'Aliança Socialista Democràtica, sense èxit. El PSOE-històric de Llopis es transformava el 1982 en Partido Socialista (PS) i més tard en el Partido de Acción Socialista (Pasoc), del que Llopis ocupà la presidència d'honor i va tornar a França, on va morir el 1983. 

Així doncs, el Congrés socialista de Suresnes de 1974 havia significat un tomb complet de les posicions tradicionals del PSOE i va ser, amb l’assassinat de Carrero Blanco el 20 de desembre de 1973 per ETA, i l'estrany cop d’estat de Tejero el 23 de febrer de 1983, el moment més important de l’anomenada transició política. 

El franquisme va consumar la compra definitiva del PSOE amb la legalització del partit el febrer de 1977 i el retorn de milers d’exiliats, tot això a canvi de blanquejar la transició a la democràcia (sic) i, naturalment, a canvi d'apuntalar la monarquia que havia volgut instaurar -que no pas restaurar-, el propi dictador. La clau del llegat de Franco és doncs, el Partit Socialista Obrer Espanyol continuista. 

Des d’un punt de vista comercial, la paraula socialista fa vendre bé el producte quan apareix en el nom d’un partit que fa cent anys era marxista, desprès franquista i ara és monàrquic perquè apuntala al rei. Amb aquest ús de la paraula socialista, ha enredat a tothom, des de la maçoneria fins als republicans passant per tot el ventall d'ideologies tradicionals de dretes i d'esquerres. 

L’ex-capità del Servicio Central de Documentación de la Presidencia del Gobierno (SECED) Manuel Fernández Monzón, ha explicat amb tot de detalls que ningú no ha pogut rebatre mai, que ja el 1973, Carrero Blanco mateix havia donar l’ordre de facilitar el canvi de direcció dins el PSOE i que després els serveis secrets del franquisme van pactar l’operació amb Felipe González, en un dinar al carrer de Santa Engracia de Madrid. Amb aquest començament, la traïció ha estat una peça central de la vida sencera del Partit Socialista Obrer Espanyol. En tenim alguns exemples ben contrastats: 

    1. El 1979, durant la celebració de XXVIII Congrés del PSOE, Felipe González va imposar la desaparició de la referència de “marxista” a la ideologia del partit, adduint que calia tranquil·litzar els Estats Units. 

    2. Per arribar a la Moncloa el PSOE havia fet una campanya basada en el no a l’OTAN però de seguida que González va ser president va convocar un referèndum per entrar-hi, amb què enganyà els ciutadans i traí el seu programa electoral. Aquell referèndum sobre l’OTAN, fet el 12 de març de 1986 no era vinculant, per a poder maniobrar encara si fallava, però la butlleta de vot era tot un exemple de manipulació política: 
“El govern considera convenient, per als interessos nacionals, que Espanya es mantingui en l’Aliança Atlàntica, i acorda que aquesta permanència s’estableixi en els següents termes: 
    1r. La participació d’Espanya en l’Aliança Atlàntica no inclourà la seva incorporació a l’estructura militar integrada. 
    2n. Es mantindrà la prohibició d’instal·lar, emmagatzemar o introduir armes nuclears en territori espanyol. 
    3r. Es procedirà a la reducció progressiva de la presència militar dels Estats Units a Espanya. 
¿Considera convenient per a Espanya mantenir-se en l’Aliança Atlàntica en els termes acordats pel Govern de la Nació?” 

El no va guanyar al Principat, a les dues comunitats basques i a les Canàries; hi va haver un 40% d’abstenció, una xifra molt alta aleshores, amb un 56,85% de vots vàlids a favor de mantenir el regne d'Espanya a l'OTAN.
La polèmica política va ser enorme perquè molta gent es va sentir estafada vist que el PSOE havia arribat al govern prometent la sortida de l’OTAN. Lluís Llach, amb coherència i valentia, va portar González a judici per haver incomplert el programa electoral, sense resultat. Però en qualsevol cas la traïció del PSOE va ser completa i les condicions de la butlleta de vot –vistes avui, això és indiscutible–, eren una pura maniobra d’engany que ells ja sabien, perquè ho sabien perfectament, que no complirien. 

    3. La Llei Orgànica d'Harmonització del Procés Autonòmic, més coneguda com a LOAPA per les sigles del nom en castellà de la llei, va ser una llei orgànica aprovada per les Corts generals el 30 de juny de 1982 mercès a un pacte subscrit entre el PSOE i la dreta franquista d'UCD. Entre d'altres coses, preveia que la transferència de les competències es realitzaria progressivament segons la capacitat de cada comunitat autònoma fins a arribar a equiparar-les totes. L'aprovació de la llei va provocar un clima de crispació política a Catalunya, ja que es va considerar com un atac a l'autogovern i, tot i que el PSOE havia defensat formalment l'autodeterminació, la llei representava un gir a la dreta del govern espanyol. Donà lloc a una gran manifestació convocada per la Crida a la Solidaritat el 13 de març de 1983, en què assistiren més de 300.000 persones, entre les quals alguns dirigents socialistes catalans a títol personal. 

    4. El 1988 van arribar les duríssimes reformes en el mercat laboral, abaratint l'acomiadament i introduint els contractes temporals per als joves treballadors amb la Ley de Empleo Juvenil. El govern del PSOE amb Felipe González president, perseguia reduir el dèficit públic que, es miri com es miri, són decisions pròpies de l'economia de dretes perquè beneficiaven a la banca i a les empreses de l'Ibex-35, mentre que van afectar grans sectors de la població, van tornar cròniques les diferencies socials que ja hi havia, i els dos sindicats majoritaris CCOO i UGT van convocar aquella imponent vaga general del 14 de desembre del 1988 en la que, fins i tot, els treballadors de TVE van tallar el senyal d'emissió a tota Espanya amb una estratègia tècnica, imaginativa i valenta, que feia impossible d'identificar els responsables, i així es van estalviar les represàlies. 

    5. La corrupció demostrada en els períodes de govern amb majoria del PSOE, i la privatització de totes (totes!...) les grans empreses públiques, i la privatització de totes (totes!...) les entitats bancàries públiques que hi havia, fins a fer que el regne d'Espanya sigui un estat atípic perquè ja no té cap (cap!...) banc públic. 

    6. Quan ja no hi era Felipe González, resulta que el mes de novembre de 2003, en el míting central de la campanya de Pasqual Maragall, l'aleshores Secretari General del PSOE José Luis Rodríguez Zapatero, al davant de gairebé 20.000 persones al Palau Sant Jordi de Barcelona, va pronunciar aquell cínic “aprovaré la reforma de l’estatut que aprovi el Parlament de Catalunya”, i ja sabem el resultat. 

    7. Portes giratòries dels líders del PSOE cap als consells d'administració de les grans empreses privatitzades de l'Ibex-35, amb noms i cognoms ben coneguts i publicats, on també hi ha socialistes de la Generalitat com el president Montilla. 

    8. Terrorisme d'estat dels Grups Antiterroristes d'Alliberament coneguts com a GAL per les sigles del nom en castellà, amb resultat de morts reconegudes; reforma laboral de dretes, pactada amb el PP el 2012; canvi urgent de l'article 135 la constitució en poques hores a l'estiu de 2011 per imposar el principi d'estabilitat financera i poder controlar els pressupostos de les comunitats autònomes; acostament a l'extrema dreta per fer front al procés democràtic de l'independentisme català. 

    9. Taula de diàleg que no es convoca per sistema, i s'imposen unes línies vermelles que no es poden sobrepassar precisament per dialogar. 

    10. Incompliment general de les promeses electorals, per exemple per derogar la llei mordassa i la reforma laboral. Tot plegat està amanit amb els errors monumentals de Podem, d’Esquerra Republicana, de Bildu i de Compromís que han tornat a donar vida al PSOE. Aquests partits teòrics d'esquerres podien haver mort el monstre, el podien haver deixat sense oxigen institucional i amb això podien haver avançat cap a una democràcia real. Ho tenien a les mans però no ho van fer. Costa d'entendre la dependència de l'esquerra espanyola i catalana, incapaç, sens dubte, de desempallegar-se de la seva fascinació pels socialistes. 

Han passat gairebé cinquanta anys des del tretzè Congrés socialista de Suresnes, i el cap de setmana del 20 de març de 2022 es produeix un gir històric a la política exterior espanyola. S'ha sabut que Espanya ha pactat amb el Marroc que el Sàhara Occidental es converteixi en una autonomia marroquina. Diem que s'ha sabut, perquè Espanya no n'ha informat oficialment, sinó que ha estat el Marroc el que ha donat a conèixer l'acord, i Espanya, és clar, no ho ha pogut negar. Amb aquestes evidències, tenim l'oportunitat de fer pública la traïció del PSOE al poble del Sàhara Occidental, que el president socialista Pedro Sánchez ha regalat al Marroc en forma d’autonomia, i ho ha fet en una carta que el rei del Marroc Mohamed VI va llegir eufòric des del Gabón on portava més de tres setmanes de vacances. La carta es va fer pública per una indiscreció monumental del govern marroquí. Així doncs, un Pedro Sánchez audaç pacta amb el Marroc i abandona definitivament els sahrauís. El president del PSOE en aquest acte de prepotència, ha actuat sense consultar-ho a ningú -ni al seu govern de Madrid-, i desobeint el mandat de la ONU que és vigent i consisteix a fer responsable al regne d'Espanya, sense excuses, de tutelar la descolonització del territori. 

Les evidències objectives i ben contrastades, permeten ara saber perquè el PSOE és així.


¿PERQUÈ ESQUERRA REPUBLICANA DE CATALUNYA ÉS AIXÍ?




        El republicà Josep Tarradellas (ERC) a l'exili, va ser indultat pel govern d'UCD i va poder tornar per ser el president d'una restaurada Generalitat de Catalunya, a canvi d'avenir-se a blanquejar la monarquia que havia instaurat el dictador Franco. Un preu caríssim.

       Tarradellas va arribar a Barcelona el 23 d'octubre de 1977 va pronunciar l'històric "Ja soc aquí" i, en realitat, l'avió d'Iberia no venia de l'exili de França sinó de Madrid on li havien imposat les condicions de l'indult. 

        Si Tarradellas no hagués claudicat davant d'UCD d'Adolfo Suárez, la Constitució espanyola de 1978 no hauria estat possible, i el franquisme no hauria pogut pujar el darrer graó necessari per justificar allò que ells en van dir transició a la democràcia. 



¿PERQUÈ LA DRETA NO VOL                                              LA INDEPENDÈNCIA DE CATALUNYA?

Francisco Javier Ruiz Collantes
Catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona

 

Hem sentit que molts polítics, intel·lectuals i ciutadans espanyols diuen que és il·legítima la

voluntat independentista per part dels ciutadans catalans, i ho diuen perquè fan servir un argument que el volen fer inapel·lable, és allò que en diuen solidaritat interregional, i aquesta solidaritat es fonamentaria en el deure de les regions riques d'ajudar a les regions pobres. Els sembla que Catalunya vol defugir aquest deure.


Però d'on surten els diners? Uns pensen que els impostos els paguen els territoris, altres

defensen que els impostos els paguen els ciutadans. Ni els uns ni els altres; els impostos els paguen -o no els paguen-, les classes socials.


Resulta irrefutable i abastament documentat que en els Estats amb economia de matriu

neoliberal, com aquesta on som, la més gran aportació impositiva es fa a través de les rendes pel treball i no de les rendes pel capital, i que les grans fortunes i les grans corporacions empresarials tenen diferents vies, més o menys legals o il·legals, per escapolir-se de les seves obligacions fiscals.


Amb una economia globalitzada i amb les noves tecnologies aplicades a la producció,

tothom admet que la feina de les persones cada cop és menys necessària per augmentar la

producció, per produir molt millor i per obtenir més beneficis empresarials, però l'Impost pel

Rendiment del Treball Personal segueix sent molt més significatiu que la suma dels impostos per beneficis obtinguts.


Així doncs, els impostos els paguen algunes classes socials: els treballadors en actiu i els

jubilats, els professionals, els autònoms, els petits i mitjans empresaris, en definitiva les classes

treballadores i les classes mitjanes, però no l’alta burgesia ni les grans fortunes. Aquesta és una

dada molt rellevant per entendre la funció del què en diuen “solidaritat interregional”.


És molt significatiu que la dreta espanyola i els partits que haurien de ser d'esquerres,

només apel·len a la solidaritat i a la igualtat entre espanyols quan parlen de relacions

interterritorials, però no ho fa mai quan parlen de les relacions entre classes socials i sectors

socioeconòmics.


L’independentisme català considera que es produeix un espoli fiscal de 13.000 a 16.000

milions €, és a dir, els diners recaptats a través d’impostos a Catalunya, que arriben al govern

central de l’Estat i no tornen a Catalunya.


Alguns proposen una possible solució a l'independentisme si es fa un Pacte Fiscal, pel que

Catalunya podria passar a tenir un estatut fiscal com el País Basc o Navarra. Però un Pacte Fiscal és impossible d'aplicar a Catalunya perquè la viabilitat del regne d'Espanya entraria en crisi fins a l'esfondrament.


Veiem sinó com el 2 d’octubre de 2017, l’endemà del referèndum d’autodeterminació, quan

Madrid tremolava, el diari El Mundo va titular un article de la següent manera: 


Expertos del gobierno advierten: Un pacto fiscal con Cataluña sería `monstruoso’ y costaría 13.000 millones”.  


En aquest article es reprodueix una gràfica amb les balances fiscals interregionals en les que s’observa que només Catalunya i Madrid i, a moltíssima distància, Balears i València són comunitats aportadores netes al sistema i transfereixen diferents percentatges del que es recapta en el seu territori a la resta de comunitats autònomes. Les que més aportacions reben són Andalusia, Extremadura, Galicia, Castella Lleó i Castella la Manxa.


Resulta aclaridor que mentre la dreta i també l’esquerra espanyola menystenien la

contribució de Catalunya a les arques de l’Estat desqualificant el que els governs catalans

denunciaven en torn a l’espoli fiscal i deien que el dèficit fiscal català es movia el voltant dels 4.000 milions; ara, quan s’han de posar els números de veritat a sobre de la taula per decidir el que l’Estat pot cedir o no cedir a Catalunya en una situació extrema de perill de ruptura, resulta que fonts governamentals de Madrid acaben admetent que el cost econòmic és tan “monstruós” que l’Estat no en pot prescindir.


En tot cas, el que és rellevant de la discussió no és el cost del “dèficit fiscal”, si 4.000 milions,

9.000, 13.000 o 16.000; aquests és un debat que podria ser secundari; el que és realment important és la funció econòmica, social i política d’aquests diner, d’on surt i perquè serveix.


S’ha de tenir en compte que el País Basc i Navarra no aporten res degut a que mitjançant el

dit Pacte Fiscal mantenen una relació pràcticament confederal amb l’Estat espanyol. Per altra

banda, el que suposadament aporta la Comunitat Autònoma de Madrid seria un altre tema

rellevant per sí mateix, doncs segurament una bona part del que dóna per un costat ho rep per

l’altre. Per exemple, en forma de despeses e inversions com a capital de l’Estat, com a destí directe o indirecte, de les inversions no regionalitzades en un Estat amb infraestructures centralitzades i radials, en impostos de societats de nombrosíssimes grans corporacions que encara que tinguin els centres de producció en altres comunitats tenen la seu social i fiscal a Madrid, al costat de l’autoritat reguladora del mercat, i paguen els impostos a la comunitat autònoma madrilenya. També s’ha de tenir en compte que una cosa és el que el govern central recull en el pressupost per a infraestructures i serveis, que és el que es fa públic, i una cosa molt diferent és el que realment s’executa.


Sistemàticament a Catalunya, el que realment s’executa és menys del que s’inverteix

oficialment; mentre que a Madrid passa a l’inrevés.


La inversió de l’Estat a Catalunya és d’entre 86 i 119 €/habitant mentre que a Madrid és de

156 a 171 €/habitant i la resta de comunitats autònomes en règim general és de 144 a 226

€/habitant. Però tot això és un altre tema a discutir, encara que se’n podria desprendre que una

part fonamental del que es transfereix a les comunitats autònomes deficitàries, gairebé totes,

prové en gran mesura dels impostos que paguen de debò a Catalunya les classes mitjanes i les

classes treballadores.


¿Perquè les fonts del govern central que cita El Mundo, consideren “monstruós” el fet que

una bona part del que es recapta a Catalunya no anés a parar a les despeses i les inversions del govern central i d’altres comunitats autònomes espanyoles deficitàries? Senzillament perquè faria el sistema insostenible, però ¿quin sistema?, doncs el sistema de poder i subordinació entre classes socials.


Més enllà de l’ús que el govern espanyol fa dels recursos de que disposa per treure de la

ruïna a les empreses financeres privades i d’atorgar grans concessions d’obres a constructores

perquè realitzin infraestructures mastodòntiques, moltes vegades inútils, ens centrarem a la

transferència de recursos d’unes regions a d’altres. Prenem per cas les regions del sud d’Espanya i, de forma particular, la més gran: Andalusia.


Andalusia és un gran país, amb una cultura rica i de primer nivell, amb enormes potencialitats, 

amb una població admirable que en moments històrics concrets ha demostrat comportaments heroics en les lluites per la llibertat, la justícia social i el desenvolupament de la regió i del conjunt d’Espanya, però no es pot negar la realitat actual. 


En aquests moments i en la seva actual estructura socioeconòmica, Andalusia és un país inviable si no fos per les aportacions exteriors, tant des d’altres comunitats autònomes espanyoles com d’altres països europeus.


Andalusia, Extremadura, Canàries i Castella La Manxa, segons dades d’Eurostat de 2017, lideren els índex d’atur a Europa, només pel darrere de la regió grega de la Macedònia Occidental. En aquestes regions espanyoles, pràcticament la tercera part de la població que tindria les condicions per treballar està a l’atur, amb borses d’atur en municipis d’algunes províncies que poden arribar al 40%. L’atur és endèmic i estructural a Espanya, però en les regions del sud arriba a nivells insuportables. Mirant des d’aquest punt de vista, el problema més greu de l’Estat espanyol està en el sud i no en el nord est.


La situació de les regions del sud, especialment en el cas d’Andalusia, es deu al

manteniment d’una estructura productiva desastrosa que agreuja encara més els trets negatius que arrossega l’estructura productiva de la resta d’Espanya: el monocultiu del totxo i turisme, i

l’escassíssima presència d’indústria i innovació, però a més a més, té unes característiques pròpies com l’existència del latifundisme en la propietat de la terra, un latifundisme molt poc productiu. De fet, per exemple, segons dades del Instituto de Estadística de Andalucía, el latifundisme no ha disminuït, sinó que històricament ha anat creixent. Si cap al 1930 els latifundistes tenien la propietat del 43% de les terres cultivables, actualment tenen el 50%, que està en mans del 2% del propietaris, segons dades del SAT Sindicato de Trabajadores Andaluces.


Les elits socioeconòmiques andaluses, que en bona part provenen de l’aristocràcia i no

tenen tant sols la mentalitat emprenedora de la burgesia moderna, mantenen els seus privilegis en base a l’immobilisme i no tenen la menor intenció d’activar els autèntics factors de

desenvolupament a la seva regió. Tenen un status que els resulta summament beneficiós. Però és que ni tan sols els governa autonòmics del PSOE durant els darrers 30 anys han fet res realment significatiu per canviar la situació en termes d’ocupació, productivitat i desenvolupament. Al final, el poder polític i les elits socioeconòmiques es recolzen mútuament. Un símbol realment significatiu i vergonyant d’aquest maridatge el trobem en la declaració de la difunta Duquessa d’Alba com a Hija Predilecta de Andalucía i la concessió que li van fer de la medalla d’Andalusia per part del govern autonòmic del PSOE.


L’atur massiu genera al sud d’Espanya unes situacions socialment explosives que afecten

sobretot a les classes populars andaluses i amb uns efectes que només s’entén que es poden

contenir amb els recursos que arriben a través de la transferència d’altres comunitats autònomes, especialment des de Catalunya.


D’aquesta forma, tal com hem comentat al principi, s’ha de tenir en compte que qui paguen

els impostos no són ni els territoris ni les persones, sinó les classes socials, el resultat és que les classes mitges i les classes treballadores catalanes han de sufragar el manteniment d’una situació que en última instància només beneficia a les elits socials econòmiques i polítiques del sud i del sud est d’Espanya, doncs no tenen un projecte històric de desenvolupament per les seves regions i el seu únic projecte és mantenir la situació actual perquè amb això s’asseguren els privilegis que gaudeixen i dels que n’han gaudit sempre. Això explica en gran part l’agressivitat amb que, en les darreres dècades, els líders regionals del PSOE al sud d’Espanya, des de José Bono fins a Susana Díaz, s’han referit als moviments independentistes catalans.


Contràriament al que pensa una bona part de l’esquerra espanyola, el moviment independentista català no és una cosa de quatre polítics il·luminats, ni de l’alta burgesia catalana. Per fer una anàlisi encertada d’aquesta realitat complexa, s’ha de tenir en compte que

l’independentisme català és un moviment popular integrat per amplis sectors de les classes mitges i sectors de les classes treballadores. De tots formes, no és cap novetat, que sectors també importants de la classe obrera, provinents de la immigració, defensen l’unionisme per la seva identitat vinculada amb Espanya. Però no confonguem aquesta vinculació per la identitat amb els interessos socioeconòmics en tant que classe social. La prova de tot el què hem explicat fins aquí és que l’alta burgesia catalana defensa amb gran força la permanència de Catalunya a Espanya, doncs és una elit entroncada amb els interessos de l’alta burgesia espanyola i que, a causa e la seva escassa contribució impositiva, no recela de les transferències de recursos des de Catalunya cap a altres llocs d’Espanya. Una altra prova d’això que diem està en que els grans empresaris catalans col·laboren amb l’estratègia de la por del govern central traslladant les seves seus socials fora de Catalunya i que l’organització del gran empresariat català, Foment del Treball, sempre s’ha manifestat de manera radical, molt agressiva i amenaçant, en contra dels moviments pro independència. Dir que el projecte independentista català és un assumpte de l’alta burgesia catalana, implica o mala fe o no entendre res.


Però situem encara més la qüesti. en termes dels interessos de les classes socials. Quan la

dreta apel·la a la solidaritat interregional el que fa es demanar que les classes populars catalanes, que pateixen també la precarietat social i la desigualtat en la seva comunitat autònoma, sobretot quan a la Generalitat governa la dreta, contribueixin a mantenir l’estabilitat en regions a on la situació social resulta inviable i explosiva i, amb això, apuntalen la pervivència dels privilegis de les elits d’aquestes regions. Mai ni la dreta ni l'esquerra espanyola han defensat ni defensaran que l’aristocràcia i l’alta burgesia andalusa, i de la resta d’Espanya, hagi de complir amb les seves obligacions impositives i socials i hagi de, per exemple, sufragar els ajuts als aturats andalusos; ben a l’inrevés assenyalaran a la solidaritat interregional com a font de tots els remeis. Tot això implica imposar que siguin les classes mitges i treballadores catalanes les que es facin càrrec, per exemple, de les despeses que els subsidis de l’atur generen al sud d’Espanya i així, les elits andaluses i espanyoles puguin seguir mantenint el sistema productiu, o millor, improductiu, que les beneficia perquè no han d’arriscar el seu capital en un mercat més modern i de major competència ni han de tocar el sistema de dominació de classes en les seves comunitats autònomes.


Per tot plegat, la solidaritat interregional no implica, com molts espanyols pensen, detreure

recursos de la gran burgesia catalana perquè vagin a parar als treballadors del sud d’Espanya. ¿No sabem ja que la contribució impositiva de l’alta burgesia i de les grans corporacions és mínima? Ans el contrari, la solidaritat interregional suposa extreure recursos de les classes mitges i treballadores catalanes per beneficiar a les elits econòmiques andaluses, extremenyes, etc., que poden així mantenir un sistema productiu i de poder polític en el que basen els seus privilegis sense que la situació social de les seves regions se’ls escapi de les mans.


Així doncs, el que en diuen “solidaritat interregional” és la clau de volta del sistema

socioeconòmic d’Espanya, clau sense la qual seria insostenible i, per això, per a les elits espanyoles, és un principi que defensaran sempre, a través d’un discurs nacionalista i demagògic i mitjançant accions polítiques repressives, posant tots els mitjans al seu abast perquè mai no es trenqui. Veiem alguns partits polítics amb un posat de superioritat moral perquè, tot i haver acceptat les regles de la transició per blanquejar la monarquia franquista, es consideraven d'esquerres en altre temps i ara no els fa vergonya de dir que no son independentistes.


Amb aquesta posició conservadora de dretes, els partits polítics d'esquerres fan perdurar les

diferències socials en benefici de les elits dominants.


Jaume Riu 2022

Dades extretes i traduïdes de l'article original del catedràtic Javier Ruiz Collantes de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona

"Cataluña y la solidaridad interregional en España" -novembre 2017-



¿PERQUÈ ESPANYA ÉS                                                   UN PÈSSIM NEGOCI PELS CATALANS?

Jordi Goula, professor de periodisme econòmic

Que Catalunya formi part d'Espanya implica una pèrdua de benestar i una pèrdua

econòmica important per tots els catalans, siguin independentistes o no. Espanya és

un pèssim negoci pels catalans.

Aquests són només alguns exemples de fets que ho demostren:


• Els pensionistes catalans són els que perden més poder adquisitiu. Els jubilats

      de Catalunya acumulen un retrocés del 40% en capacitat de compra. *(002)


• El govern espanyol desobeeix el TC i continua pagant el Castor. *(003)


• L'Estat retalla en 780 milions el finançament autonòmic a Catalunya. *(004)


• La Seguretat Social ha augmentat el seu endeutament d'un 40% en un any i té

    un dèficit que superarà els 16.000 milions per quart any seguit. *(005)


• El Banc d'Espanya eleva a 65.000 milions d'euros el cost dels ajuts a la banca.

            *(006)


• El rescat bancari que "no ens costaria ni un euro" segons el Govern Rajoy, va

    devorar 73.000 milions de fons públics. I en aquests anys la Banca ha sumat

    més beneficis que aquesta xifra i ha destruït 90.000 llocs de treball. *(007)


• L'Estat ha destinat a Catalunya només l'11,9% de la inversió el primer semestre 

    de l'any. *(008)


• La Seguretat Social dispara el seu forat patrimonial un 142% 

    i arriba a un rècord de 33.260 milions. *(009)


• La inversió pública a Catalunya el primer semestre del 2019 cau d'un 9% i és l'11,8% del total executat per l'estat espanyol, quan l’aportació de Catalunya al PIB espanyol és del 19,2%. *(010)


• Segons Foment, en el 2020 el Port de Barcelona aportarà 5,8 milions €, el 19% del total, que es calcula en 30,5 milions. Per contra, rebrà 315.000 € en inversions de Foment. D’aquesta manera, el Port de Barcelona aportarà el 19% al sistema però en rebrà només un 0,68%. L’aeroport de Barcelona aporta el 55% del benefici d’Aena i només rep el 7% de la inversió de l’ens. *(011)


• En el període 2015-2018, l'Estat va executar a Catalunya només el 66% del pressupostat en infraestructures, mentre que a Madrid el percentatge va ser del 114%. *(012)


• La patronal Foment del Treball qualifica de "vergonyós" el dèficit en infraestructures:    28.000 milions en 10 anys. *(013)


• Catalunya ha perdut un 3,3% del PIB i 111.500 llocs de feina per la manca d’inversions de l’estat espanyol en infraestructures des del 2001, segons la Cambra de Comerç de Barcelona. *(014)


• Del 2013 fins al 2018, Catalunya ha rebut el 12% de la inversió espanyola en                 infraestructures, davant el 16% dels primers dotze anys del mil·lenni. Aquest 12% és lluny del pes de l’economia catalana en el context estatal (19%) i del que representa la seva població. 

     El Col·legi d'Economistes destrossa els relats catastrofistes pel procés. *(015)

            Període 2017-2019:

                PIB CAT +4'5%. PIB ESP +4'2%

                Comerç CAT +7'4%. Comerç ESP +6'9%.

                Població Activa CAT +2'7%. Població Activa ESP +1'7%.

                Exportacions CAT +4'3%. Exportacions ESP +3'9%.


• El Ministeri d'Indústria va invertir 200 vegades més a Madrid que a Catalunya el             primer semestre del 2019. *(016)


• L'Estat destina a Catalunya només el 10,8% de la inversió executada el 2019. 

        *(017)


• L'execució pressupostària real és de 66% a Catalunya i del 114% a Madrid. *(018)


• La inversió de l’Estat a CAT és d’entre 86 i 119 €/habitant mentre que 

    a Madrid és de 156 a 171 €/habitant                                                                             i la resta de comunitats autònomes en règim general és de 144 a 226 €/habitant.         *(019)


• El greuge de les Rodalies de Barcelona:

    mateixa inversió que a Cadis amb 40 vegades més de viatgers. *(020)


• El PIB català el 2017 hauria estat 23.820 milions d'euros superior si l'Estat invertís segons el pes de l'economia catalana sobre l'espanyola. *(021)


• La despesa militar espanyola tornarà a superar enguany els 20.000 milions d'euros.         *(022)


La Catalunya independent, naturalment sense rei, sense Senat, sense Forces Armades i en forma de república, aportarà prosperitat econòmica a tots els catalans. A tots.

Només des de la gestió dels recursos generats, Catalunya independent és comparable a la gestió dels recursos generats en altres països d'aquesta mida que coneixem i, en definitiva, representa que s'eliminen les bosses de pobresa crònica, i s'obtenen majors salaris, majors pensions, majors beneficis per PIMEs i autònoms, millors infraestructures, millors hospitals i millors escoles.

Els conservadors no volen la independència.

Només els conservadors més de dretes que obtenen altres privilegis, poden estar

contra la independència de Catalunya.



FONTS DOCUMENTALS DE REFERÈNCIA:


*(002) https://www.viaempresa.cat/economia/pensionistes-catalans-perden-mes-

        poderadquisitiu_52335_102.html?utm_source=twitter+mon


*(003) http://elmon.cat/politica/govern-espanyol-desobeeix-tc-continua-pagant- castor


*(004) https://www.elperiodico.com/es/economia/20180103/el-estado-recorta-en-

        780-millones-la-financiacion-autonomica-a-catalunya6530154?utm_

        source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=cm


*(005) https://www.vilaweb.cat/noticies/pensions-analisi-jordi-goula/


*(006) https://www.efe.com/efe/espana/economia/el-banco-de-espana-eleva-a-65-

        725-millones-coste-las-ayudas-la-banca/10003-4115127


*(007) https://www.publico.es/economia/rescate-no-recuperar-ayudas-banca.html


*(008) https://www.naciodigital.cat/noticia/191970/estat/destina/catalunya/nomes/1

        1/inversio/primer/semestre/any


*(009) https://www.elmundo.es/economia/macroeconomia/2019/12/02/

        5de3e73afc6c83d2278b45e9.html


*(010) https://www.vilaweb.cat/noticies/escanyar-economia-analisi-jordi-goula/


*(011) https://www.vilaweb.cat/noticies/laeroport-del-barcelona-arriba-al-87-                          decapacitat-sense-cap-gran-inversio-planificada-per-ampliar-lainfraestructura/


*(012) https://www.lavanguardia.com/encatala/20190730/463773090169/

        lexecuciopressupostaria-real-es-del-66-a-catalunya-i-del-114-a-madrid.html


*(013) https://www.elnacional.cat/ca/economia/foment-deficit-infraestructures-28-

        000-milions_403942_102.html


*(014) https://www.vilaweb.cat/noticies/el-preu-de-la-dependencia/


*(015) https://www.elnacional.cat/ca/economia/col-legi-economistes-    relatscatastrofistes-proces_452382_102.html


*(016) https://www.lasrepublicas.com/2020/01/16/el-ministerio-de-industria-invirtio-

        200-veces-mas-en-madrid-que-en-catalunya-el-primer-semestre-del-2019/


*(017) https://www.naciodigital.cat/noticia/203641/estat/va/destinar/catalunya/nom

        es/10/inversio/executada/2019


*(018) https://www.lavanguardia.com/economia/20190730/463773077203/

        presupuestos-generales-inversion-comunidades-cataluna-madrid-                               obrasinfraestructuras.html


*(019) https://www.elnacional.cat/ca/economia/concentracio-sistemica-                               recursospublics-madrid-inversio-residual-greuge-                                                           catalunya_523065_102_amp.html


*(020) https://www.totbarcelona.cat/mobilitat/el-greuge-de-les-rodalies-debarcelona-

        mateixa-inversio-que-a-cadis-amb-40-vegades-mes-de-viatgers-89615/


*(021) https://www.ara.cat/economia/deficit-inversions-estat-perdre-PIBCatalunya_

        0_2504149673.html


*(022) https://www.publico.es/politica/gasto-militar-espanol-volvera-superar-ano-

        20000-millones-euros.htm



2023 08 22     L’AMNISTIA NO ÉS NEGOCIABLE AMB UN GOVERN, SINÓ AMB UN ESTAT

No havien passat ni tres mesos de la mort biològica del dictador Franco, érem a primers de febrer de 1976 i no teníem res encara, però amb la policia en contra ja vam sortir al carrer per demanar l’amnistia, i també la llibertat i l’Estatut d’Autonomia, doncs encara hi érem a temps. Ara ja no.

En aquella època, fa més de quaranta-sis anys, volíem l’amnistia per impedir els indults que el franquisme necessitava per sobreviure, i vam perdre l’oportunitat perquè el govern franquista de la transició va tirar pel dret. 

El franquisme no volia l'amnistia i, en canvi, a l'abril de 1977 es van legalitzar els partits comunistes PCE i PSUC, i es va indultar Santiago Carrillo i milers d’exiliats que van poder tornar.

El maig de 1977 es va legalitzar el partit socialista obrer espanyol però abans ja s'havien indultat milers d'exiliats, i a finals de 1976 ja havien pogut celebrar a Madrid el primer Congrés del PSOE després de l’exili. El nou Secretari General Felipe González, amb un gest ben significatiu, va eliminar el marxisme com a ideologia oficial.

Finalment, a l'agost de 1977 es va legalitzar ERC, el partit que per la condició republicana feia més por a la monarquia que encara no tenia l’aval de la constitució espanyola. Es van indultar milers de republicans que van poder tornar de l’exili, amb Josep Tarradellas com a personatge clau per blanquejar la monarquia franquista.

Per aquest detall històric tan important volíem l’amnistia i no l’indult.

Ara ja no hi som a temps.

El jutge Joaquim Bosch ens ho vol explicar de manera pofessional, però molt simplista i difícil d’aplicar, perquè no es veu on hi ha els límits i a ell, com a jutge, això de posar límits a l'amnistía li preocupa molt:

- “l’amnistia no perdona; oblida i elimina els fets.

Però aquest mateix concepte jurídic es pot expressar de forma molt més pedagògica, amb els límits ben definits, sense ambigüitats, per exemple com diu el periodista Vicent Partal:

- “l’amnistia seria reconèixer quines polítiques no haurien d’haver d’estat perseguides i reprimides per l’estat espanyol.

Això ho entenem tots i, per tant, també es fa evident quina amnistia volem i es veu ben clar que l’amnistia no és negociable amb un govern sinó amb un estat.